Strona główna szkoły   ‌   Uczniowie   ‌   Nauczyciele   ‌   Rodzice   ‌   Kółka   ‌   S U   ‌   Nasze sukcesy 
Zajęcia komputerowe   ‌   Z historii pracowni     Bezpieczeństwo w sieci     Prace uczniów   ‌   Kilka zdjęć z zajęć

 

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Adama Mickiewicza w Lubsku

 

 
 

Strona główna Mistrzów Kodowania w SP 3


Nasz blog

 

Nasze projekty

 

Korzystanie
z konta Scratch

 

Opis środowiska Scratch

 


 


Materiały pomocnicze


2013/ 2014
I edycja

2014/2015
II edycja

2015/2016
III edycja

 

 

 

 

   W tym roku szkolnym trwa już IV edycja Mistrzów Kodowania. Z przyczyn niezależnych nie możemy brać w niej udziału oficjalnie, ale czy tego chcemy, czy nie, jesteśmy nadal Mistrzami Kodowania!

 

Zajęcia będą odbywać się w II sem r. szk. 2016/ 2017
w poniedziałki na 7 lekcji (14:55 - 15:40)


Scratch ma 10 lat!

Nasz ulubiony Scratch obchodzi właśnie dziesięciolecie. Oto kartka od nas:

Projekty wykonane z tej okazji znajdują się w oddzielnym studio.


Pomaluj pisankę

Na zbliżające się Święta Wielkanocne zostawiamy życzenia

Radosnych Świąt Wielkanocnych

oraz proponujemy pomalowanie pisanki :)


Wyścigi Duszków

13 marca 2017 rozpoczęliśmy pracę nad nowym projektem, w którym Duszki ścigają się przy aplauzie publiczności.  W tych projektach stworzyliśmy odpowiednią scenę i zastosowaliśmy losową liczbę kroków, aby zróżnicować tempo, w jakim biegną rywalizujące ze sobą Duszki. Prace trwały jeszcze przez kolejne dwa zajęcia.
    Tu przykład projektu >>>>


Kwiaty dla Pań

8 marca 2017 był dla nas okazją, aby zrobić projekty - kartki multimedialne z życzeniami dla Pań na ich święto- Dzień Kobiet.

Tu kartka od Maćka K. z klasy IV:


Inne projekty


Lubimy tańczyć

Nasze Duszki dzisiaj tańczą- znamy już podstawowe polecenia dotyczące ruchu oraz wyglądu, do tego dołączymy dźwięk i taniec gotowy :)

Przykładowy projekt, który został wykonany przez zaawansowanego już w Scratchu Marka Ż. z klasy IV a:


Nasze miejsce na platformie Scratcha

Projekty opracowywane na zajęciach będziemy umieszczać na stronie: https://scratch.mit.edu/

Każdy uczeń ma tam swoje konto i stworzone prace dołącza do wspólnego studia:


Pierwsze kroki za nami

20 lutego 2017 spotkaliśmy się po raz pierwszy na zajęciach, na których będziemy kodować w Scratchu. Poznaliśmy aplikację i stawialiśmy pierwsze kroki. I już mamy efekty tej pracy. Oto przykład:


Walentynka od Scratcha


Nie tylko Scratch

   Mistrzowie Kodowania mogą spróbować swoich sił przerabiając kursy na portalu uczącym podstaw kodowania Hour of Code. Kursy mogą przerabiać już 3-letnie dzieci. Krok po kroku poznajemy sposób zapisywania prostych programów.

   Tu przykład na to, jak za pomocą poleceń możemy wykonywać różne rysunki:

zobacz, jak to działa

   Kodować każdy może i każdy może robić to sam. Programy są tak skonstruowane, że można przerabiać dany kurs do momentu, aż uda się poprawnie zbudować odpowiedni skrypt. A więc wszyscy są "wygrani" :)

   Czas więc na Godzinę Kodowania, która może odbywać się dowolnego dnia o dowolnej porze. Aby ułatwić Wam dotarcie do tych kursów podaję kilka propozycji:

Układanka: poznaj metodę "przeciągnij i upuść":https://studio.code.org/s/course1/stage/3/puzzle/1

Labirynt- ciąg: https://studio.code.org/s/course1/stage/4/puzzle/1

Labirynt- debugowanie:https://studio.code.org/s/course1/stage/5/puzzle/1

Labirynt- pętle; https://studio.code.org/s/course1/stage/13/puzzle/1

Pszczółka - sekwencja: https://studio.code.org/s/course1/stage/7/puzzle/1

Artysta: https://studio.code.org/s/artist/stage/1/puzzle/1

Artysta- sekwencja: https://studio.code.org/s/course1/stage/8/puzzle/1

Artysta- kształty: https://studio.code.org/s/course1/stage/10/puzzle/1

Artysta - pętle: https://studio.code.org/s/course1/stage/18/puzzle/1

Literująca pszczółka: https://studio.code.org/s/course1/stage/11/puzzle/1

Koduj z Anną i Elsą: https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1

Godzina Kodowania z Minecraft: https://studio.code.org/s/mc/stage/1/puzzle/1

Play Lab: https://code.org/playlab

CodeMonkey: https://www.playcodemonkey.com/challenges/1

   I jeszcze na zachętę przykłady, co można zrobić samemu po przerobieniu kursów:

zobacz

zobacz projekt

zabawa z pętlami


postacie rozmawiają


Dlaczego programowanie?

 

Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.

Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Pozwala to lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Sprawia przez to, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych potrzeb.  W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki, przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale całego społeczeństwa.


Zaczynamy od Scratcha

 

 Scratch to jedno z łatwiejszych narzędzi programistycznych, opracowane w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Scratch to  intuicyjny język pozwalający dziecku w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne programy. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program i uruchamiając go. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy nauce najmłodszych dzieci, które oczekują szybkich rezultatów swojej pracy. Ten sposób nauki pozwala też utrzymać ich uwagę i motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania.

 

5 powodów, by uczyć dzieci programowania:
 

I.        Nauka programowania daje dzieciom narzędzia pozwalające dzieciom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii.

II.     Programowanie to trzeci język.

Przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania.

III.   Nauka programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych naszym dzieciom.

„Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką” Bill Gates

IV.  Dzieci trzeba oswajać z technologią.

Obcowanie od dziecka z nowoczesnymi technologiami pozwoli w przyszłości wpływać na ich rozwój i wykonywać nowe, nieznane nam dziś jeszcze zawody.

V.     Potrzebujemy więcej programistów.

4 na 10 pracodawców w Polsce ma kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanych programistów podczas, gdy ogromna liczba humanistów nie może znaleźć pracy.
 

Co mówią inni o kodowaniu?

 
 

Patroni i partnerzy programu:

 
 

 
Źródła: 1) www.mistrzowiekodowania.pl, 2) www.surfscore.com, 3) raport „Czas na upgrade”, Centrum Cyfrowe, 4) Digital Agenda Scoreboard, Komisja Europejska 2013
   

strona główna Mistrzów Kodowania w SP-3
strona główna zajęć komputerowych
strona główna szkoły

2017-05-10

Izabela Niedźwiedzka