ZAKRESY
CZYNNOŚCI I OBOWIĄZKÓW
NAUCZYCIELI
-
ZAKRES CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
-
ZAKRES CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
–WYCHOWAWCY
-
ZAKRES CZYNNOŚCI WYCHOWAWCY
ŚWIETLICY SZKOLNEJ
-
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
BIBLIOTEKARZA
-
ZAKRES ZADAŃ, UPRAWNIEŃ I
ODPOWIEDZIALNOŚCI NAUCZYCIELA – PEDAGOGA SZKOLNEGO
Pana/i/...................................................................
pełniącego obowiązki
nauczyciela
I.
ZADANIA
1.
Realizacja programu kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych
przedmiotach, klasach i zespołach (reguluje to arkusz organizacyjny szkoły i
wykaz zadań dodatkowych na początku roku szkolnego) osiągając w stopniu
optymalnym cele szkoły.
2.
Wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej. Wnioskuje
o jego wzbogacenie lub modernizację do dyrektora szkoły.
3.
Wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju
psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań.
4.
Udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o
rozpoznanie potrzeb uczniów.
5.
Bezstronne i obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich
uczniów.
6.
Informowanie rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także radę
pedagogiczną o wynikach dydaktyczno–wychowawczych swoich uczniów.
7.
Informowanie na początku każdego roku szkolnego uczniów oraz rodziców o
wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu
nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
8.
Określenie zasad udostępniania jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych
pisemnych prac kontrolnych.
9.
Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w
szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.
10.
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przedmiotu lub koła
zainteresowań.
11.
Prowadzenie działalności innowacyjnej za zgodą Dyrektora Szkoły i Rady
Pedagogicznej.
II. UPRAWNIENIA –
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
-
Decydowanie w sprawie
doboru metod, form organizacyjnych, podręczników, środków dydaktycznych w
nauczaniu swojego przedmiotu.
-
Decydowanie o treści
programu koła lub zespołu, jeśli zostało przydzielone.
-
Decydowania o ocenie
bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów.
-
Prawo wnioskowania w
sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich – uczniów.
-
Zobowiązanie do
obniżenia wymagań edukacyjnych wobec ucznia, na podstawie pisemnej opinii
poradni psychologiczno–pedagogicznej.
III. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
SŁUŻBOWA
-
Przed dyrektorem
szkoły i organem prowadzącym szkołę za:
a)
poziom
wyników dydaktyczno–wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i
zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków w jakich działał,
b)
stan
warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu
przydzielonych.
-
Przed władzami szkoły,
ewentualnie cywilnie lub karnie za:
a)
tragiczne
skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na
zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,
b)
nieprzestrzeganie procedury postępowania, po zaistnieniu wypadku
uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
c)
zniszczenia lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych
mu przez dyrektora szkoły, a wynikające z nieporządku nadzoru i
zabezpieczenia,
d)
rażące
nieprzestrzeganie przepisów BHP w pracy dydaktyczno–wychowawczej z uczniami
w szkole i poza szkołą.
Przyjąłem(am) do wiadomości:
..............................................
(data, podpis)
ZAKRES CZYNNOŚCI
Pana(i)
....................................................
pełniącego obowiązki
nauczyciela–wychowawcy
I. ZADANIA
-
Tworzyć warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole,
rodzinie, społeczeństwie.
-
Rozwiązywać ewentualne konflikty w zespole, a także między wychowankami a
społecznością szkoły.
-
Przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność
zespołu – przekształca klasę w grupę samowychowania i samorządności.
-
Koordynuje działania wychowawcze nauczycieli uczących w klasie.
-
Organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami w nauce i
zachowaniu.
-
Współpracuje z rodzicami i informuje ich o wynikach i problemach w
zakresie kształcenia i wychowania, włącza rodziców w programowe i
organizacyjne sprawy klasy.
-
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje rodziców oraz
rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania z zachowania.
-
Współdziała z pedagogiem szkolnym i innymi komórkami opiekuńczymi (SKOW,
PPP, Ośrodek Pomocy Społecznej, ZOZ itp.), w celu uzyskania wszechstronnej
pomocy dla swoich wychowanków.
-
Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze
ocen, świadectwa szkolne, plany pracy i godzin wychowawczych, obserwacje
uczniów i kontakty z rodzicami).
II. UPRAWNIENIA – ODPOWIEDZIALNOŚĆ
-
Współdecyduje z
samorządem klasy, z rodzicami uczniów o programie i planie wychowawczym na
rok szkolny i dłuższe okresy.
-
Ma prawo do uzyskania
pomocy merytorycznej i psychologiczno – pedagogicznej, w swej pracy
wychowawczej od dyrekcji szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.
-
Ocena z zachowania
ustalona przez wychowawcę jest ostateczna. Tym samym nie ma od niej trybu
odwołania jak to było dotychczas.
-
Ma prawo ustanowić (z
klasą i rodzicami) własne formy nagradzania i motywowania wychowanków.
-
Ma prawo wnioskować o
rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich
wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i dyrekcji
szkoły.
III. ODPOWIADA
Identycznie jak każdy nauczyciel, oprócz tego:
-
Służbowo przed dyrektorem szkoły za osiąganie celów wychowania w swojej
klasie (grupie).
-
Za
integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego
klasy (grupy) i szkoły.
-
Za
poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w
trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno–wychowawczej.
-
Za
prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy (grupy).
Przyjąłem(am) do wiadomości:
..............................................
(data, podpis)
ZAKRES CZYNNOŚCI
Pana(i)
....................................................
pełniącego obowiązki
nauczyciela – wychowawcy świetlicy szkolnej
Do obowiązków wychowawcy
należy:
-
Kierowanie i
organizowanie pracy opiekuńczo–wychowawczej w świetlicy oraz
odpowiedzialność za jej wyniki.
a)
opracowywanie planów pracy:
-
świetlicy,
-
zajęć
prowadzonych zespołów,
b)
opracowanie rocznego kalendarza imprez.
-
Organizowanie
działalności administracyjno–gospodarczej.
-
Organizowanie
dożywiania oraz opracowanie wspólnie z intendentem tygodniowego
jadłospisu.
-
Nadzór nad właściwym
przebiegiem dożywiania.
-
Czuwanie nad
prawidłowym rozwojem życia kulturalnego w szkole, w szczególności:
a)
współdziałanie z wychowawcami i opiekunami w organizowaniu imprez
kulturalno–rozrywkowych,
b)
organizacja stałych imprez o charakterze kulturalnym,
c)
zabezpieczenie oprawy plastycznej imprez szkolnych,
d)
zabezpieczenie obsługi fotoreporterskiej imprez szkolnych,
e)
organizacja wyjść do kina,
teatru
i innych imprez pozaszkolnych,
f)
współdziałanie z organizacjami w przygotowaniu akademii i innych
uroczystości szkolnych.
-
Czuwanie nad
prawidłową estetyką i treścią propagandy wizualnej w szkole.
-
Czuwanie nad estetyką
świetlicy szkolnej i pomieszczeń rekreacyjnych.
-
Zabezpieczenie
młodzieży dojeżdżającej optymalnych warunków do spędzenia wolnego czasu
przed i po lekcjach.
-
Dbałość o wysokie
walory artystyczne i wychowawcze wszystkich imprez szkolnych o charakterze
kulturalno–rozrywkowym.
-
Prowadzenie
obowiązującej dokumentacji pracy.
-
Prowadzenie zajęć
wychowawczych z dziećmi.
-
Reprezentowanie
świetlicy na zewnątrz.
-
Sporządzanie
sprawozdań dotyczących działalności świetlicy szkolnej.
-
Dbanie o harmonijne
współdziałanie i przyjazną atmosferę w świetlicy szkolnej.
-
Dbanie o ład, porządek
i aktualne dekoracje świetlicy.
-
Załatwianie innych
spraw zleconych przez Dyrektora Szkoły.
-
Podlega bezpośrednio
Dyrektorowi Szkoły.
Przyjąłem(am) do wiadomości:
..............................................
(data, podpis)
ZAKRES CZYNNOŚCI
Pana(i)
....................................................
pełniącego obowiązki nauczyciela –
bibliotekarza
-
Nauczyciel
bibliotekarz odpowiada za stan i wykorzystanie zbiorów biblioteki.
-
Prowadzi dokumentację
biblioteczną:
-
ewidencję
zbiorów,
-
warsztat
informacyjno–bibliograficzny,
-
pomoce do
przysposobienia czytelniczego i informującego uczniów,
-
materiały
pomocnicze we współpracy z nauczycielami,
-
dokumentacje pracy własnej bibliotekarza.
-
Współpracuje z
wychowawcami, pedagogiem i nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
-
Tworzy zespół uczniów
pomagających w pracy bibliotekarza – aktyw biblioteczny.
-
Odpowiada za
realizację celów i zadań biblioteki.
-
Opracowuje plan pracy,
sporządza sprawozdanie okresowe i roczne.
-
Opracowuje
harmonogramy zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego.
-
Prowadzi statystykę
wypożyczeń.
-
Realizuje zadania
zawarte w rocznym planie szkoły.
-
Współpracuje z
Biblioteką Miejską w Lubsku.
Przyjąłem(am) do wiadomości:
..............................................
(data, podpis)
ZAKRES CZYNNOŚCI
Pana/i/...................................................................
pełniącego obowiązki
nauczyciela pedagoga
I. ZADANIA
-
Przegląd opinii
psychologicznych:
a)
sprawdzanie dat powtórnych badań w PP–P,
b)
sprawdzanie kart klas pierwszych.
-
Kwalifikacja do
zespołów korekcyjno–kompensacyjnych.
-
Rozmowy z młodymi
nauczycielami; ukierunkowanie pracy opiekuńczo–wychowawczej w klasie.
-
Realizacja obowiązku
szkolnego:
a)
sprawdzanie dzienników lekcyjnych,
b)
kontakt z
wychowawcami klas.
-
Zbieranie informacji u
wychowawców klas I–III dotyczące badań uczniów w PP–P:
a)
przekazywanie wypełnionych wniosków do poradni,
b)
kierowanie
na badania wg terminów wyznaczonych przez PP–P.
-
Zapoznanie się z
opiniami, orzeczeniami i zleceniami postdiagnostycznymi PP–P:
a)
omawianie
ich z wychowawcami klas,
b)
dbanie o
realizację tych zaleceń.
-
Orientacja zawodowa:
a)
spotkania
z uczniami i rodzicami w sprawie rozpoznania stopnia przygotowania do
podjęcia nauki w gimnazjum,
b)
kierowanie
na badania do PP–P[ uczniów z grup dyspanseryjnych,
c)
pomoc
wychowawcom klas w tym zakresie.
-
Rozpoznanie warunków
życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu
dydaktyczno–wychowawczego.
-
Kierowanie uczniów z
trudnościami w nauce i zaburzeniami zachowania na badania do poradni:
a)
współpraca
z wychowawcami klas,
b)
współpraca
z nauczycielami przedmiotów w realizacji zaleceń PP–P.
-
Kierowanie uczniów do
różnego rodzaju placówek: sanatoriów, opiekuńczo–wychowawczych i innych w
oparciu o współpracę z PP–P, sądem rodzinnym i innymi.
-
Kwalifikowanie w
oparciu o obserwacje i orzeczenia PP–P uczniów do grup wyrównywania
wiedzy, świetlicy terapeutycznej, grup socjoterapeutycznych, bądź zajęcia
indywidualne do poradni.
-
Pomoc indywidualna
uczniom i ich rodzicom w rozwiązywaniu problemów związanych z nauką
i zachowaniem (terapia indywidualna).
-
Opieka indywidualna
nad uczniami z dużymi zaburzeniami w zachowaniu utrudniającymi
funkcjonowanie dziecka w szkole i w domu, ustalenie form pracy z
wychowawcami i nauczycielami dotyczących poszczególnych uczniów.
-
Pomoc wychowawcom klas
w organizowaniu materiałów, opracowań, nagrań potrzebnych w przygotowaniu
ciekawych spotkań z uczniami i rodzicami:
a)
uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami w ramach comiesięcznych spotkań.
-
Wprowadzanie i
upowszechnianie metod psychologii humanistycznej oraz innych nowości
wspierających proces dydaktyczny wspólnie z biblioteką szkolną.
-
Przekazywanie radzie
pedagogicznej informacji o sytuacji opiekuńczo–wychowawczej szkoły wg
terminarza rad pedagogicznych.
-
Prowadzenie zajęć
dydaktyczno–wyrównawczych cztery godziny tygodniowo bezpośrednio z dziećmi
(mogą to być zajęcia korekcyjno–kompensacyjne, wyrównawcze,
socjoterapeutyczne w zależności od potrzeb szkoły).
-
Wykazy uczniów z
rodzin potrzebujących pomocy w oparciu o informacje wychowawców klas
i własne rozeznanie.
-
Organizowanie spotkań
indywidualnych i grupowych uczniów, wychowawców i rodziców z pracownikami
PP–P na terenie szkoły.
-
Inne szczegółowe
zadania pedagoga szkolnego wynikające ze specyfiki środowiska i planu
pracy szkoły.
II. UPRAWNIENIA – ODPOWIEDZIALNOŚĆ
-
Bezpośrednim przełożonym pedagoga szkolnego jest wicedyrektor szkoły.
-
Ma
prawo używania pieczątki osobowej z tytułem pedagog, podpisywania pism,
których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji oraz z
upoważnieniem dyrektora szkoły.
-
Pedagog szkolny nie zastępuje i nie wyręcza nauczycieli z ich pracy
wychowawczej lecz pomaga im rozwiązywać problemy poszczególnych uczniów.
-
Pedagog szkolny nie zawsze jest organizatorem osobiście prowadzącym różne
formy wychowania, opieki, terapii; częściej jest inicjatorem i
koordynatorem pracy opiekuńczo–wychowawczej w szkole i środowisku. Dobry
pedagog zawsze będzie odpowiadał na aktualne potrzeby szkoły.
-
Ma
prawo wnioskowania do dyrektora w bieżących sprawach procesu
pedagogicznego oraz wychowawczo–opiekuńczego całej szkoły.
III. ODPOWIADA
-
Jak
każdy nauczyciel wychowawca.
-
Służbowo przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę.
-
Za
poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
-
Za
prawidłową organizację zajęć dydaktyczno–wychowawczych i prowadzenie
dokumentacji pedagoga szkolnego.
Przyjąłem(am) do wiadomości:
..............................................
(data, podpis) |